Kuvassa: Supikoira, TMK. Aleks Talve/TMK 2016.
Varhaisimmat arkeologiset esinelöydöt ja
ihmisen itsestään luontoon jättämät jäljet, kuten kalliomaalaukset, liittyvät
usein eläimiin. Eläimet ovat aina olleet monin tavoin läsnä
ihmisten elämässä ja niillä on ollut suuri merkitys koti-, saalis- ja
lemmikkieläiminä.
Toiset eläimet, kuten sudet tai uudempana tulokkaana
supikoira, taas koetaan ihmisen reviirille ja elintilaan tunkeutuvina petoina
tai oman eläimistömme kanssa kilpailevina muukalaisina. Ihmisen halu kontrolloida
ja hallita luontoa ja toisaalta halu suojella sitä kilpailevat selvästi keskenään.
Näyttelyssä voi siellä täällä nähdä myös näitä kiistanalaisia eläimiä, jotka ihminen toivoisi
raivokkaasti pois omasta elintilastaan. Biologian näkökulmasta nähtynä kyse on
kilpailusta samoista saaliseläimistä ja samasta elintilasta.Saalis vai lemmikki?
Taiteilija Tellervo Viitaniemi kuvaa lihahyytelöä
muistuttavien, säilykepurkkeihin grafiikanmenetelmin tehtyjen eläinmuotokuviensa kautta ihmisten
jopa raadollista ja hyväksikäyttävää tapaa suhtautua eläimiin ja
eläinten selvästi alisteista asemaa ihmiseen nähden. Eläinmuotokuvien rinnalle vitriineihin
on asetettu monenlaisia museoesineitä. Nämä esineet kertovat omaa tarinaansa ristiriitaisesta
suhteestamme eläimiin. Eläimet ovat meille rakastettuja lemmikkejä, toisaalta taas meitä hyödyttäviä kotieläimiä tai metsästettäviä saaliseläimiä.
Kuvassa: Tellervo
Viitaniemi – Sian muotokuva (2016), serigrafia, säilykepurkin kansi, hartsi. Keskiaikaisia
tiiliä, joissa on eläinten jälkiä, TMK. Kuva: Aleks Talve/TMK 2016.
Siiveniskuja
Taiteilija Miia Rinteen Keskiaikaisen kuninkaansalin holveihin ja seinille
heijastettu kolmikanavainen videoteos ”Viesti” (2016) kuvaa viestikyyhkyn matkaa
ja vaistoja, joiden avulla lintu osaa aina palata takaisin kotipesäänsä.
Toisaalta nykypäivän tapahtumiin rinnastettuna teos voisi herättää ajatuksia
myös maahanmuutosta, toiveikkaasta kotiinpaluusta ja kaihoisasta koti-ikävästä.
Kuten kaikki näyttelyn teokset, myös Rinteen videoinstallaatio on juuri Turun
linnan tiloja varten suunniteltu ja se hyödyntää upeasti linnan arkkitehtuuria.
Kuvassa: Miia Rinne –
Viesti (2016), 3-kanavainen videoteos, ääni. Kuvassa näkyy osa teoksesta. Kuva:
Aleks Talve / TMK 2016.
Aina rinnallamme
Taiteilija Liisa Kanerva kuvaa Nuorten herrain huoneeseen
ripustetussa vanhalle plyysimatolle akryylivärein maalatussa ”Lemmikkigobeliini” (2016)
-maalauksessaan ihmisen ja eläinten pitkää yhteistä historiaa ja ihmisen
läheistä suhdetta rakastettuihin lemmikkieläimiin. Eksoottisia lemmikkejä,
kuten apinoita, pidettiin Euroopan hoveissa ja myös Turun linnassa Juhana
herttuan aikana eräänlaisina korkeaan asemaan ja rikkauteen liittyvinä
statussymboleina ja kuriositeetteina. Liisa Kanervan Teoksessa onkin kuvattuna
monia hyvin varhaisia lemmikkieläimiä, kuten koiria ja hieman eksoottisempia ja
harvinaisempia lemmikkieläimiä, kuten riikinkukkoja ja kauluspapukaijoja.
Kuvassa: Liisa Kanerva – Lemmikkigobeliini (2016). Akryylimaalaus plyysimatolle.
Kuva: Aleks Talve / TMK
2016.
Taikauskoa
Eläimiin on liittynyt valtavasti erilaisia uskomuksia ja
suomalaisessa kansanperinteessä on käytetty esimerkiksi metsästysonnen
saavuttamiseksi ja karjaa laitumelle vietäessä erilaisia loitsuja apuna. Toisaalta
esimerkiksi harakan näkeminen metsästysretkelle lähdettäessä aiheutti varman
metsästysonnen menetyksen. Entisaikoina myös parantamisessa käytettiin apuna
paitsi loitsuja, myös taikakaluja ja eläinperäisiä rohdoksia. Näyttelyssä voit
nähdä esimerkiksi myös koreita vihreitä espanjankärpäsiä, joiden kuori sisältää
myrkyllistä kantaridiiniä, joka pieninä annoksina nautittuna uskomusten mukaan
nostattaa lempeä ja aiheuttaa kihelmöivää tunnetta.
Kuvassa:
Espanjankärpäsiä, TMK. Kuva: Aleks Talve/TMK 2016.
Outo luontomme
Näyttelyn nimi ”Outo
luonto” kertookin paitsi ihmisen suhtautumisesta luontoon ja eläimiin, myös
ihmisluonnosta. Taitelijat Tellervo Viitaniemi ja Päivi Häkkinen ottavat ”Äitimaa” -installaatiollaan (2016)
kantaa ihmisen ja luonnon väliseen suhteeseen. Teoksessa on mukana myös
säkeittäin Turun arkeologisilta kaivauksilta löydettyjä eläinten luita. Teoksen
äitimaa-hahmo yrittää epätoivoisesti parhaansa mukaan kerätä poikansa (ihmisen)
luita Tuonelanjoesta liittääkseen ne jälleen yhteen parantaakseen poikansa.
Teoksessa voi nähdä viitteitä myös kaikkien suomalaisten tuntemaan Akseli
Gallen-Kallelan Lemminkäisen äiti
-teokseen (1897). Häkkisen ja Viitaniemen teos kuvaa symbolisella tasolla
myös murroskautta, kun tieteen kehittyminen ja kristinuskon saapuminen
syrjäyttivät hitaasti Suomessa vanhat uskomukset.
Kuvassa: Päivi
Häkkinen ja Tellervo Viitaniemi – Äitimaa (2016). Installaatio, serigrafia
harsolle, sekatekniikalla toteutettu veistos ja keskiaikaisia eläinten luita.
Outo luonto – Ihmisen
ja eläimen yhteinen polku on Turun linnassa esillä vielä lokakuun loppuun
saakka. Näyttelyyn on syyslomalla opastuksia ti-su klo 15. Tervetuloa
opastukselle kuulemaan lisää!
Teksti: Näyttelyn kuraattori, tutkija Maria Huokkola
Kuvat: Aleks Talve/TMK 2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti