Kun minulle kaksi vuotta sitten soitettiin Turun linnaan
tekeillä olevasta lisätyn todellisuuden (AR, Augmented Reality) sovelluksesta, lähdin uteliaana ja innostuneena
vetämään projektia museon puolesta. Projekti oli kaksivuotinen Turun yliopiston
ja Turun AMK:n EU-rahoitteinen kehityshanke.
Hanke oli jo aluillaan ja pääsin vauhdista hyppäämään mukaan
liikkuvaan laivaan. Viime hetkellä sain ruorista pitävän otteen, eli pääsin
mukaan kehitystyön kannalta juuri oikeaan aikaan ja pystyin vielä vaikuttamaan
sovelluksen sisältöön. On äärimmäisen tärkeää, että museo pääsee alkumetreiltä
saakka mukaan museoon liittyvän AR-sisällön kehittelyyn ja ideointiin. Sisällön
tulee lähteä museon pedagogisista tarpeista, jotta sovelluksesta olisi käytännön
hyötyä museolle. Hankkeen edetessä hämmästyin, miten paljon sovelluksen
kehittely ja kaari muistuttivat näyttelyprosessia. Tällä kertaa rakentajien ja puuseppien
sijaan käytettävissäni oli Game Labin pelisuunnittelija, graafikko ja joukko
koodareita. Sovellus tarvitsee samanlaisen taustatyön, tutkimus- ja
kirjoitustyön sekä lukuisat tarkistus- ja oikolukukierrokset, kuin tekeillä
oleva näyttely.
Projektin tuloksena syntyi Turun linnan pedagogiikan ja
asiakaspalvelun käyttöön sovellusdemo Turku Castle in Your Hands, joka antaa vihdoin
kauan kaivattua lisätietoa linnan hallitsijamuotokuvista. Sovellus antaa
historiaan liittyvää tietoa maalauksista: kuka hallitsija muotokuvassa on ja
mitkä olivat hänen aikanaan tärkeimmät tapahtumat. Sovellus tarjoaa lisäksi
taidehistorian ja kulttuurihistorian tietoa esimerkiksi maalauksen
sommittelusta, symboliikasta, maalausten jäljentämisen traditiosta ja
muotokuvamaalauksen perinteestä. Sovelluksessa on myös pelillinen ja
viihteellinen taso, joka antaa mahdollisuuden kokeilla maalauksen konservointia
tai pelata pakopeliä Eerikin vankilassa. Sivutuotteena syntyi myös
kosketusnäytöllä liikuteltava 360 asteen 3d-kartta päälinnasta. Kaksi vuotta
oli lopulta hieman liian lyhyt aika aika tällaiselle hankkeelle ja
sovelluksesta ei saatu täysin valmista tuotetta asiakkaiden käyttöön. Siitä
tuli kuitenkin käyttökelpoinen demoversio, jota voidaan käyttää opetuksen
tukena.
Todellisuuden uudet tasot – virtuaalitodellisuus ja lisätty todellisuus uutena mediana ja työvälineinä
”Virtual reality is a medium, a means by which
humans can share ideas and experiences.” –Alan B. Graig, Developing Virtual
Reality
Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR)
voidaan ymmärtää jo olemassa olevien medioiden ja viestintäteknologioiden
jatkumona. Aikoinaan myös radio-, puhelin- ja televisiotekniikka,
langaton puhelinliikenne sekä internet olivat ensin täysin uskomattomalta tuntuvia
ideoita, joista kehittyi lopulta meille täysin arkipäiväistä tekniikkaa. Aluksi uusi tekniikka on aina harvinaista ja kallista
koska kehitystyö ja tuotanto maksavat, mutta vähitellen tekniikka
arkipäiväistyy ja lopulta myös laitteiden hinnat laskevat. Tutkijoiden mukaan virtuaaliteknologia yleistyy tulevaisuudessa ja se tulee korvaamaan vanhoja medioita.
Museokäynti on vierailijoille parhaimmillaan
kokonaisvaltainen elämys, jossa museorakennus ja huoneet tunnelmineen, museon
historia, näyttelyt, esineet ja opastuskierroksella saatu tieto kietoutuvat
yhteen. Lisätty todellisuus on nimensä veroinen – se ei tuo museoon mitään,
mitä museo itsessään ei sisältäisi, vaan se antaa meille mahdollisuuden kertoa
museon tarinan uudella tavalla.
”Virtual
reality promises a kind of transcendence of the limits of physical reality.” –Frank
Biocca, Taeyong Kim & Mark R. Levy, Communication in the Age of Virtual
Reality-
Teksti ja kuvat: Maria Huokkola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti