Turun linnassa juhlistetaan turkulaisen arkkitehdin Erik
Bryggmanin (1891-1955) 125-vuotisjuhlaa toukokuusta alkaen Raunioista rakennettu - Erik ja Carin Bryggmanin Turun linna -näyttelyllä, joka kertoo Bryggmanin yhdestä erittäin näkyvästä, mutta samalla
näkymättömästä työstä Turun linnan restauroinnin suunnittelijana.
Erik Bryggman asui suurimman osan elämästään Turussa ja suurin
osa hänen toteutetuista töistään on Turun seudulla. Tunnetuimpia kohteita
Turussa ovat asuintalo Atriumin (1927) ja Hotelli Hospitz Betelin (1928) lisäksi
vuonna 1941 valmistunut Ylösnousemuskappeli, Åbo Akademin (1935–1950) ja Turun
ylioppilaskuntien asuntolat (1952–1955) sekä Laivateollisuuden asuinalue
(1946). Erik Bryggmanin restaurointikohteisiin kuuluu myös Kakskerran kirkko
(1939).
Harvoin tulee ajatelleeksi, että Turun linnan päälinna oli
huonossa kunnossa jo 1800-luvulla, eivätkä sodan aikaiset pommitukset mitenkään
parantaneet tilannetta. Näyttely esitteleekin monipuolisesti korjauksen
taustoja ja lähtötilannetta, jotka osaltaan vaikuttivat restauroinnin aikana
tehtyihin ratkaisuihin tilojen kunnostuksesta.
Huonoon kuntoon rapistuneen päälinnan restaurointi
aloitettiin vuonna 1939, jolloin Bryggman kiinnitettiin korjauksen
pääsuunnittelijaksi, mutta sota katkaisi työn.
Turun linna 1900-luvun alussa, jolloin linnan vaikutti vielä
ryhdikkäältä. Sisältä tilanne oli kuitenkin toinen.
Kuva TMK |
Linnaa pommitettiin sodan aikana useasti ja suurin tuho
tapahtui 25.6.1941, jolloin päälinnaan osuneet palopommit sytyttivät linnan
tuleen. Turun linna palon jälkeen 1941.
Kuva TMK |
SA-kuva |
Sodan jälkeen tilanne linnassa oli entistäkin lohduttomampi,
mutta korjaustyöt aloitettiin heti vuonna 1946.
Korjaustyöt kestivät kaikkiaan 15 vuotta. Museon
rakennustutkija Kaarin Kurri on näyttelyä tehdessään kaivanut eri arkistoista
lukuisia valokuvia, suunnitelmia, työmaa pöytäkirjoja yms., joiden kautta on
vähitellen selvinnyt pitkän korjaustyön moninaisuus, paikoin ongelmallisuus ja
myös hienot loppuratkaisut. Sivusta seuranneena kollegana voin vain todeta,
että faktojen saaminen kohdalleen on aikaa vievää ja työ on edelleen kesken.
Sen vuoksi tätäkin blogia kirjoitan minä, eikä uupunut näyttelyntekijä.
Turun päälinnan restaurointi oli Turussa koko aktiiviuransa
vaikuttaneen Erik Bryggmanin viimeisiä töitä. Tuloksena oli pieteetillä
korjattu keskiaikainen linna, jonka rekonstruoidut huonetilat käyvät
vuoropuhelua Bryggmanin sodan jälkeiselle arkkitehtuurille ominaisten modernien
ratkaisujen kanssa.
Erik Bryggmanin tunnistettava kädenjälki näkyy erityisesti
julkiseen käyttöön saneeratuissa tiloissa kuten pää-sisäänkäynnin korkeassa
aulatilassa, jonka leijuva portaikko ja parvi kaartuvat kauniisti Kupittaan
saven tiililaatoista ladotun lattian yläpuolella.
TMK/Ania Pakzik |
Päälinnan pohjoissiiven ullakkoa, joka muutettiin museon
näyttelyhalliksi, pidetään yhtenä Erik Bryggmanin parhaimmista ideoista Turun
linnan restauroinnissa.
TMK/Tommi Vihko |
Erik Bryggman sai apua perinteisiin restaurointiratkaisuihin
pohjoismaisilta kollegoilta, mutta periaate, kuinka modernit lisät toteutettiin
uutena, oman aikakauden arkkitehtuurin muotokielen mukaisena kerros-tumana, oli
aivan uutta. Se vaikutti voimakkaasti seuraavien vuosikymmenten aikana
Pohjoismaissa toteutettuihin restaurointeihin ja näkyy vielä tänäkin päivänä
suojeltujen rakennusten saneerauskysymyksistä käytävässä keskustelussa.
Erik Bryggman vastasi restauroinnin suunnittelutyöstä aina
kuolemaansa, joulukuuhun 1955 saakka. Työtä jatkoi arkkitehti Olli Kestilä
rinnallaan sisustusarkkitehti Carin Bryggman. Päälinnan restaurointi valmistui
1961.
Turun linnan sisustaminen oli Erik Bryggmanin tyttären Carin
Bryggmanin (1920-1993) koko elämän mittainen lempityö, johon hän teki yli 600
piirustusta. Päälinnan restaurointityöhön hänet kiinnitettiin vuonna 1949.
Vuosina 1950–1953 hän toimi yhteistyössä isänsä kanssa vastaten kiinteiden
elementtien kuten ikkunoiden, lattioiden ja kattojen suunnittelusta isänsä
ohjeiden mukaan.
Kuninkaansali. Kuva TMK/Ania Padzik |
Sisustussuunnittelun Carin toteutti itsellisenä työnä.
Periaatteena oli moderni, mutta linnan yleisilmeeseen sopiva kalustus.
Erik ja Carin Bryggman. Kuva TMK/ K. Bernhard 1951 |
Päälinna on hieno esimerkki isän ja tyttären – arkkitehti
Erik Bryggmanin ja sisutusarkkitehti Carin Bryggmanin – saumattoman yhteistyön
tuloksesta. Erik loi vanhoja muureja tukevat uudet konstruktiot ja arkkitehtoniset
puitteet, jotka Carin viimeisteli herkällä kädellä toimivaksi museo- ja
juhlatilaksi.
Ylläolevat tekstit pohjautuvat Kaarin Kurrin näyttelyä varten
kirjoittamiin teksteihin, joita tässä luvan kanssa on reippaasti lainattu.
Näyttely avautuu 11.5.2016.
Sanna Kupila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti