Reformaatio käynnistyi 500 vuotta sitten Martin Lutherin
julkaisemista teeseistä, joissa hän kritisoi anekauppaa. Lutherin tarkoituksena
oli herättää keskustelua eikä tarkoituksena ollut perustaa uusia kirkkokuntia.
Keskustelu kuitenkin leimahti ennennäkemättömällä voimalla ja sen vaikutukset
levisivät Ruotsiinkin. Kustaa Vaasa nousi Ruotsin valtaistuimelle 1523 ja
aloitti valtakunnassa reformaation. Yhteydet katoliseen kirkkoon katkaistiin ja
valtakunnan ohjaaminen uuden opin mukaiseen uskoon alkoi.
Kaakelit on löydetty Turun linnasta ja ne ovat koristaneet
linnan edustustilojen uuneja. Friedrichin ja hänen puolisonsa muotokuvien
valitseminen kaakeleiden koristeaiheiksi viestii politiikan ja uskonnon
vahvoista kytköksistä. Kaakelit voidaan nähdä kannanottona reformaation puolesta
ja merkkinä herttua Juhanan luterilaisesta uskosta. Kaakelit ajoittuvat
1560-luvulle aikaan, jolloin Juhana avioitui Puola-Liettuan prinsessa
Katariina Jagellonican kanssa. Katariina oli katolilainen ja
avioliittosopimukseen hänelle kirjattiin oikeus säilyttää uskonsa. Juhanan
kytkökset katoliseen kirkkoon puolisonsa kautta herättivät epäluuloja, ja
myöhemmin Ruotsissa supatettiin jopa epäilyksiä Juhanan uskonnollisen vakaumuksen
laadusta.
Kaakeleille löytyy toinenkin linkki Saksin ruhtinaskuntaan.
Kaakelien valmistajaksi on arveltu Turun linnassa vuosina 1560–1563
työskennellyttä savenvalaja Abraham von Wittenbergiä. Nimensä mukaisesti hän lienee
tuonut kaakelien muotit mukanaan kotiseudultaan Wittenbergistä, Saksin ruhtinaskunnan
pääkaupungista. Kaakeleiden koristeaihe ei ole erikoinen, sillä Ruotsin
1500-luvun hallitsijat ja valtaeliitti käyttivät taidetta luterilaisuutensa
korostamiseen. Esimerkiksi kuningas Kustaa Vaasa tilasi Wittenbergin
tunnetuimman taiteilijan Lucas Cranachin verstaalta taideteoksia osoittaakseen
yhtäältä kuningashuoneen loistoa mutta toisaalta myös luterilaista vakaumusta.
Samanlainen tarkoitus liittyy näihin Juhana-herttuan aikaisiin Turun linnan
kaakeleihin. Tällaisia kaakeleita on löydetty myös Turun keskustan varakkaiden talojen
raunioista. Ovatkohan kaakeleiden koristeet olleet kuuma puheenaihe 1500-luvun linnan
juhlissa tai kaupunkilaisten saleissa?
Päivi Lönnberg
Näyttelykuraattori
Kuvat
Mikko Kyynäräinen / TMK
Kaakelit kuuluvat Turun museokeskuksen kokoelmiin
Lähteenä käytetty FT Kirsi Majantien artikkelia ”Saksin
vaaliruhtinas Johann Friedrichin muotokuvat Turun linnan kaakeliuuneissa”, julkaisussa
Pohjoinen reformaatio (2016 toim. Meri Heinonen ja Marika Räsänen).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti