Tulevan
aikajananäyttelyn Kirsi Haapamäen kuvittaman paperinukkepelin miesten
vaatetusta esiteltiin aikaisemmin.
Renessanssiaikana
myös naisten muoti uudistui radikaalisti meillä kylmässä Pohjolassakin.
Puolan prinsessa Katariina Jagellonica saapui Turun linnan
emännäksi jouluaattona 1562. Mahtoi hämmästys linnanväen keskuudessa olla
melkoinen, kun herttuattaren vaatearkut avattiin ja niiden komea sisältö
paljastui.
Pieni linnunluinen Katariina pukeutuu uuden espanjalaisen
muodin mukaisesti. Lähinnä ihoa on paita ja sen päälle puetaan alushame
ja kureliivi. Liivi
kovetetaan valaanluilla ja sen etulistassa on luusta, puusta tai raudasta valmistettu
tikku, lastikka. Sen alapään terävä kärki auttaa selän pysymään suorana ja ryhdin
hyvänä. Kureliivin ansiosta ylävartalosta tulee täysin liikkumaton panssari.
Kureliivin päälle puettava röijy on tiukasti vartalonmyötäinen.
Korkean kauluksen reunassa on kapea pitsireunus. Irrallisiin hihoihin
kiinnitetään nyörittämällä pitkät kapeat hihat. Kartiomainen hame kiinnitetään nyörittämällä se röijyn liepeessä
olevaan reikälistaan. Herttuatar jäykistää hameensa alushameilla tai
vuoraamalla ne kovitekankailla ja talvella turkiksilla. Katariinan vaatekamarissa on 113 hametta ja
niihin kuuluvaa yläosaa.
Tiukka valaanluilla kovetettu korsetti, vartalonmukainen
korkeakauluksinen yläosa ja kartiomaisesti laskeutuva hame, silkkiä, samettia, koruja,
kimallusta ja kirjailuita. Siinä elementit, jotka muodostivat renessanssiajan
ylhäisönaisen ”kultaisen häkin”.
Nina Lepokorpi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti