Turun linnan ilmiöpäivää edeltävällä viikolla katsoimme koulussa elokuvan Tyttökuningas.
Se oli minusta vähän outoa, sillä emme aikaisemmin olleet katsoneet koulussa
elokuvia. Koulumme liikuntahalliin pystytettiin iso valkokangas ja koko huone
pimennettiin pimennysverhoilla. Se ei sinänsä ollut mikään luksus
elokuvanautinto, niin kuin leffateatterissa, sillä katsoimme sitä kovista
koulun penkeistä. Odotimme kavereiden kanssa elokuvan alkamista juttelemalla ja
pian valot sammutettiin ja elokuva alkoi.
Elokuva kertoi Ruotsin tyttökuninkaasta
nimeltä Kristiina. Se sijoittui 1600-luvulle. Tuohon aikaan ei ollut useita
tyttökuninkaita saati sitten naistenvälisiä rakkaussuhteita. Elokuva pohjautuu
Kristiinan henkisiin tuntemuksiin ja ajatuksiin siitä, kuinka hänen tulisi
johtaa omaa kansaansa, mennä naimisiin ylhäisen miehen kanssa ja selviytyä
omista tunteistaan.
Seuraavalla viikolla 10.2. matkustimme Turun linnaan bussilla. Saavuttuamme linnan pihaan kävelimme sisään
lämpimään. Turun linnan seinät aulassa olivat vaaleat ja kiveä. Jätimme takit
naulakkoon ja opas toivotti meidät tervetulleiksi Turun linnaan.
Linnassa meillä oli aluksi
esittelykierros, jonka teemana oli tyttökuningas Kristiina. Kierroksesta
kiinnostavan tekivät elokuvassa käytetyt lavasteet kuten hienot keskiaikaiset
mekot ja viitat, korut sekä muut asuste- ja käyttöesineet. Jokaisen huoneen
esittelykerran jälkeen jäin matelemaan ottaakseni kauniista puvuista tai
esineistä kuvia. Vilkaisin vielä viimeisen kerran elokuvaan vuokrattuja
asusteita, koska seuraavalla kerralla tullessani linnaan, ne olisivat
viety pois.
Kristiinalla oli elokuvassa päällään sininen viitta, joka näkyy kuvassa. |
Vaaleanpunainen mekko oli Kristiinan palvelustytön päällä. Se on mielestäni kaunein mekoista. |
Hienoja asusteita. |
Esittelykierroksen jälkeen luokkamme
jaettiin ryhmiin ja meille annettiin nippu papereita, joissa jokaisessa oli
kuva ja teksti linnan eri huoneista. Tehtävänanto oli, että meidän piti
lappujen perusteella päätellä mikä lappu kuvasi mitäkin huonetta. Kun
löytäisimme huoneen, ottaisimme kuvan jostain ryhmämme henkilöstä lappu ja
huone kuvassa mukana. Meidän ryhmämme löysi kaikki huoneet
paitsi ne, joiden reitit olivat suljettu turvallisuussyiden takia. Ramppasimme
ympäri linnaa, eksyimme välillä, mutta löysimme lopulta huoneet. Onneksi
linnassa ei voinut eksyä pahasti, koska se tuntui ohjailevan meitä pienillä
mutkillansa ja vaihtoehtoreittejä huoneisiin ei ollut paljon. Minusta oli kiva etsiä huoneita ryhmän
kanssa ja nauraa erehdyksille, joita olimme huoneita etsiessämme tehneet.
Meillä oli oikeasti hauskaa. Minä rakastin
sitä oloa, jonka koin, kun linnassa kulkiessani löysin pieniä mutkia ja
kivikatto oli matalalla. Vaikka tämä kuulostaakin hauskalta, en pane
pahitteeksi pieniä pääkolhuja, kun aina kolautin otsani kivikattoon. Ehkä
joskus aikoja sitten joku linnan asukas löi päänsä siihen, vaikka ihmiset
olivatkin silloin hieman lyhyempiä. Tuntuu siltä, kuin itse olisin ollut
historiassa.
Kuulimme myös hyvää palautetta ala-asteen
oppilailta ja opettajilta. Opettajat kuvailivat päivää seuraavanlaisesti: “Pienet tytöt leikkivät keskiaikaisia
prinsessoja ja pojat kertoivat innoissaan historiallisista miekoista ja
ritareista. Eskarilaiset tekivät retken jälkeen oma-aloitteisesti kartongista
kruunuja.”
Turun linnassa käyntimme oli mukava kulttuuripiristys normaalille
koulupäivälle. Toivoisin, että tällaisia retkiä järjestettäisiin useamminkin.
Linnan ikkunapenkeillä on mukava työskennellä. |
Teksti ja kuvat:
Sara Vuorisalo ja Enja Kanervavuori
Piikkiön yhtenäiskoulu
Piikkiön yhtenäiskoulun ilmiöpohjaisista oppimispäivistä Turun linnassa on kerrottu aiemmin täällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti