Kahtena helmikuisena päivänä Turun linna täyttyi koululaisista, kun Piikkiön yhtenäiskoulun lähes 600 oppilasta opettajineen vietti Ilmiö-päiviä Turun linnassa. Kaikki luokka-asteet olivat edustettuina
ykkösestä ysiin. Kaikille ikäluokille
oli etukäteen suunniteltu tutkimustehtäviä ja oppimiskokonaisuuksia, jotka
liittyivät mm. historiaan, äidinkieleen, kuvaamataitoon, musiikkiin
tietotekniikkaan ja ilmaisutaitoon. Oppimisympäristönä oli tietenkin
historiallinen Turun linna, jonka keskiaikainen
miljöö houkutteli kokeilemaan, tutkimaan, oivaltamaan ja seikkailemaan.
Ilmiöpohjaisessa opetuksessa ja opiskelussa oppimisen
lähtökohtana ovat kokonaisvaltaiset, todellisen maailman ilmiöt. Ilmiöitä
tarkastellaan kokonaisina, aidossa kontekstissa, ja niihin liittyviä tietoja ja
taitoja opetellaan oppiainerajat ylittäen. Lähtökohta poikkeaa perinteisestä
oppiainejakoista koulukulttuurista, jossa usein opeteltavat asiat on hajotettu
suhteellisen pieniksi ja irrallisiksi palasiksi. Ilmiöpohjainen oppiminen tulee uuteen opetussuunnitelmaan
ensi syksystä alkaen. Piikkiön yhtenäiskoulu on ottanut ilmiön jo ennakkoon käyttöön testatakseen sitä. Museoillekaan ilmiö ei ole uusi, sillä museopedagogiikassa
on jo pitkään korostettu eri oppiaineiden yhdistämistä museovierailun
yhteydessä.
Teksti: Seija Väärä
Kuvat: Satu Musakka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti