Kesäkuun 16. päivä Turun linnan keskiaikaisen Päälinnan valtaa Outo luonto – Ihmisen ja eläimen yhteinen polku -näyttely. Näyttely tarjoaa tieteellisiä ja taiteellisia näkökulmia ihmisen ja eläimen yhteiseen historiaan. Aihetta lähestytään monipuolisesti arkeologian, historian, biologian sekä nykytaiteen kautta. Näyttelyssä on mukana Päivi Häkkisen, Liisa Kanervan, Tellervo Viitaniemen ja Miia Rinteen taideteoksia, jotka kommentoivat osuvasti ihmisen ja eläimen välistä suhdetta eri aikoina. Outo luonto -näyttelyn läpäisevänä vahvana punaisena lankana kulkee myös biologian näkökulma ja se tuo mukanaan hyvin yllättäviäkin yksityiskohtia näyttelyyn ja Turun linnan tiloihin.
Näyttelyn monialaiseen
tutkimustyöhön on osallistunut niin historian, arkeologian, biologian kuin
taidehistorian alojen tutkijoita ja näyttelyn tarjoama tutkimustieto punoutuu ennakkoluulottomasti
yhteen nykytaiteen kanssa. Ensimmäinen muistiinmerkitty tieteellinen eläinhavainto
Turun linnan alueelta on vuodelta 1605, kun Sigfridus Aronius Forsius
(1560–1624) merkitsi muistiin pelikaanihavainnon linnan edustalta. Tämäkin
Turun linnaan liittyvä eläinhavainto on toiminut inspiraation lähteenä myös
näyttelyn taiteilijoille. Idea näyttelyyn tuli alun perin taiteilijoilta ja he
ovat suunnitelleet teoksensa erityisesti Turun linnan tiloihin ja tätä
näyttelyä varten. Mukana on grafiikkaa, maalauksia, veistoksia, videotaidetta
ja installaatioita.
Rakastettuja lemmikkejä ja vaarallisia petoja
Näyttelyn nimi
”Outo luonto” kertoo siitä, miten ihminen on ennen saattanut kokea luonnon ja
eläimet. Nykyaikanakin monet kaupunkilaiset ovat vieraantuneita luonnosta. Emme
voi tarkalleen tietää, miten keskiajan Turussa asunut piikatyttö tai kauppias
kokivat luonnon ja esimerkiksi metsän eläimet, mutta sitä on mielenkiintoista
pohtia. Ennen elettiin pitkälle tarinoiden ja suullisen perimätiedon
maailmassa. Meillä on usein romanttinen käsitys, jonka mukaan ennen elettiin
luonnon keskellä ja luonnosta; kuitenkaan entisajan kaupunkilaiset eivät
välttämättä olleet yhtään sen läheisempiä villin luonnon kanssa kuin
nykypäivänkään urbaanit ihmiset. Kaikkia metsän eläimiä ei varmastikaan päässyt
helposti elinaikanaan luonnossa näkemään ja niinpä ihmisten ymmärrystä
ympäröivästä luonnosta ja sen eläimistä muokkasivat varmasti lukemattomat eri
eläimistä kuullut tarinat ja kaupunkiin kauppaa tekemään tulleiden metsästäjien
kertomukset.
Kenties jotkut
Turun oppineista pääsivät näkemään myös merkillisten eläinten kuvia kartoissa
ja kirjoissa. Niissä oikeiden eläinten rinnalla kuvattiin usein mitä
mielikuvituksellisempia taruolentoja. Näyttelymme suurimmaksi aarteeksi
esineiden puolesta nouseekin Conrad Gessnerin (1516-1565) upea värikuvin
kuvitettu eläinensyklopedia ”Thierbuch,
Vogelbuch, Fischbuch, Schlangenbuch” eli alkuperäisellä nimellään Historiae animalium tunnettu
eläintieteellinen jättiläisteos vuodelta 1551.
Turun museokeskuksen kirja lienee saksankielisen laitoksen toinen painos
vuodelta 1583 ja se on ilmeisesti melko harvinainen teos.
Toisaalta
näyttelyn nimi ”Outo luonto” kertoo myös ihmisen luonteesta ja ihmisen usein
hyvin ristiriitaisesta ja äärilaidasta toiseen liikkuvasta suhtautumisesta
eläimiin – ne ovat yhä meille toisaalta rakastettuja
lemmikkejä ja vaarallisia petoja. Suhteemme esimerkiksi hylkeeseen on edelleen
hyvin ristiriitainen: toisaalta se koetaan kalastajien verkkoja verottavaksi
haittaeläimeksi ja jopa kiusankappaleeksi, toisaalta se taas kaipaa pienenevän
kantansa vuoksi ihmisen välitöntä suojelua selviytyäkseen. Ihmisen toimien
seurauksena monet eläinlajit ovat hävinneet sukupuuttoon ja sukupuutto on yhä
todellinen uhka monille eläinlajeille, kuten mehiläisille. Onneksi kuitenkin lisääntynyt
tutkimustieto ihmisen toimien vaikutuksista ja eläinten tilanteesta on lisännyt
ymmärrystämme ja suunta on vielä käännettävissä. Outo luonto – Ihmisen ja
eläimen yhteinen polku -näyttely myös pysähdyttää hetkeksi miettimään näitä tärkeitä
kysymyksiä.
Teksti: Tutkija
Maria Huokkola
Kuvat:
Näyttelyn juliste, jossa yksityiskohta teoksesta Liisa Kanerva: Lemmikkigobeliini (2016. Maalaus vanhalle plyysimatolle.)
Kari Hintsala 2016: kuvia Conrad Gessnerin (1516-1565) kirjoittamasta teoksesta ”Thierbuch, Vogelbuch, Fischbuch, Schlangenbuch”, alkuperäiseltä nimeltään Historiae animalium. Eläintieteellinen teos vuodelta 1551. Turun kirja lienee saksankielisen laitoksen toinen painos vuodelta 1583.
16.6.–30.10.2016 Turun linnassa ”Outo
luonto – Ihmisen ja eläimen yhteinen polku”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti