Näyttelyssä on esillä Pyhää Dominicusta kuvaava puuveistos Liedon kirkosta. Sen kasvot ja kädet puuttuvat ja veistoksen alkuperäinen maalipinta on rapissut lähes kokonaan pois. Myös veistokseen kuulunut kaappi tai muu veistoskokonaisuus on kadonnut. Veistos näyttää hyvin erilaiselta verrattuna värikkäisiin ja puettuihin pyhimysveistoksiin ja alttareihin, joita olet ehkä nähnyt, jos olet vieraillut katolisissa kirkoissa. Valtaosalle suomalaisista Pyhän Dominicuksen merkityskin lienee nykyään tuntematon. Pahoin vaurioituneenakin veistos on silti säilytetty.
Pyhä Dominicus oli dominikaaniveljestön, mustien veljien, perustaja.
Dominikaanit saarnasivat ja opettivat myös Turussa, jossa toimi vuoteen 1536
asti dominikaanikonventti. Pyhä Dominicus kuoli mätäkuussa Koirantähden eli
Siriuksen aikaan elokuussa 1221. Dominicuksesta tuli täten mätäkuussa sairastuneiden,
erityisesti kuumeisten suojeluspyhimys. Pyhän Dominicuksen tunnuksia ovat rukousnauha,
tähti ja koira.
Reformaation myötä pyhimyksiä kuvaavat veistokset jäivät
tarpeettomiksi, ja ne kehotettiin poistamaan kirkoista. Veistoksia on kuitenkin
säilynyt Suomessa noin 800 eikä kirjallisissa lähteissä ole ainakaan säilynyt
tietoja, että Suomessa olisi tuhottu tai vahingoitettu pyhimysveistoksia kuten
esimerkiksi Saksassa tai Tallinnassa. Osassa säilyneistä veistoksista näkyy
erilaisia vaurioita, mutta on vaikeaa tai mahdotonta arvioida milloin ja millä
tavalla ne ovat syntyneet. Olisiko reformaatio kuohauttanut jonkun seurakuntalaisen
tunteita vai ovatko veistokset vaurioituneet vuosisatojen mittaisen säilytyksen
aikana?
Monet säilyneet veistokset näyttävät erilaisilta kuin millaisia ne
olivat katolisen kirkon aikana. Veistoksille puettuja vaatteita, kruunuja ja
muita koristeita on riisuttu ja veistoskokonaisuuksia hajotettu osiin. Veistoksia
on myös muokattu monin tavoin sopimaan paremmin luterilaiseen kirkkotilaan. Niitä
on muutettu kuvaamaan esimerkiksi apostoleja. Myöhemmin veistoksia jopa
maalattiin vallitsevien tyylisuuntien mukaan. Monessa seurakunnassa veistoksia
siirrettiin syrjään torneihin ja ullakoille. Veistoksia on sittemmin voitu myös
palauttaa kirkkotiloihin kertomaan paikallisten kirkkojen historiasta.
Vuosisadat ovat vaihtuneet toisiin, mutta pyhimykset ovat yhä läsnä aivan huomaamatta esimerkiksi sanonnoissa. Katolisena aikana vuotta rytmitti pyhimyskalenteri, jossa jokaisella pyhimyksellä oli omat päivänsä. Pyhimysten päivät jäivät elämään vuodenkiertoon muistisääntöinä ja rytminä tulevan suunnittelulle ja talon töiden tekemiselle. Kalenteriin ja juhlapäivien viettoon on kerrostunut tapoja kauempaakin, katolista aikaa edeltäneeltä esikristilliseltä ajalta. Pyhimyskalenterista juontuu meillä ja Ruotsissa myös yhä käytössä oleva nimipäiväkalenteri.
Pyhimykset ovat ympärillämme läsnä myös lukuisten kirkkojen nimissä, esimerkkinä vaikkapa Pyhän Katariinan kirkko täällä Turussa. Pyhimyksiä kohtaa myös teiden varsilla. Ajellessa kannattaa kiinnittää huomiota vaakunoihin. Turusta Raision puolelle mentäessä Raision vaakunassa
ratsastaa Pyhä Martti, Nousiaisten vaakunassa seisoo Pyhä Henrik, Liedon vaakunassa
on Pyhä Pietari ja niin edelleen.
Pyhimykset ovat ympärillämme läsnä myös lukuisten kirkkojen nimissä, esimerkkinä vaikkapa Pyhän Katariinan kirkko täällä Turussa. Pyhimyksiä kohtaa myös teiden varsilla. Ajellessa kannattaa kiinnittää huomiota vaakunoihin.
Neitsyt Maria on katolisessa kirkossa tärkeimpiä pyhimyksiä
ja hänen asemansa säilyi vahvana myös reformaation jälkeen. Oletko koskaan
tullut ajatelleeksi, keneltä haet vakuuttavuutta asiallesi, kun tokaiset ”kyl
maar” tai ”totta maar”?
Päivi Lönnberg
Näyttelykuraattori
Kuvat Mikko Kyynäräinen / TMK
Pyhimysveistoksista lisää esimerkiksi FT Elina Räsäsen artikkelissa ”Ikonoklasmi Suomessa - Keskiajan puuveistosten muodonmuutokset”, julkaisussa Pohjoinen reformaatio (2016 toim. Meri Heinonen ja Marika Räsänen).
Pyhimysveistoksista lisää esimerkiksi FT Elina Räsäsen artikkelissa ”Ikonoklasmi Suomessa - Keskiajan puuveistosten muodonmuutokset”, julkaisussa Pohjoinen reformaatio (2016 toim. Meri Heinonen ja Marika Räsänen).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti