Näyttelysuunnittelussa kuraattorin tehtävänä on ajatella
kokonaisuutta. Miten näyttelyn tarina hahmottuu ja millä tavalla esineet
sijoitellaan. Osa esineistä on näyttelyn tähtiä ja niillä on näyttelyn
tarinassa suurempi rooli, esineet voivat saada toisistaan tehoa pareina,
ryhminä tai vastakohtina. On myös mietittävä, millaista tunnelmaa näyttelyllä
halutaan viestiä. Pienet yksityiskohdat ja isot linjat ja kaikki siltä väliltä on
järjestettävä toimivaksi kokonaisuudeksi näyttelytilaan. Suunnitelmaa täytyy
rakentaa ja miettiä myös kolmiulotteisesti: miten vitriinit sijoitellaan tilaan,
millaisia näkymiä ja toisaalta katveita tilaan halutaan, miten esineet
sijoitellaan vitriineihin, millä tavalla tekstit, kuvat, äänet, videot ja muu
sisältö toteutetaan. Miten kävijöiden ja ryhmien halutaan tilassa liikkuvan. Lisäksi
suunnitteluun vaikuttavat mm. esineiden materiaalit. Konservaattoreiden kanssa
on punnittava erilaisia valaistus- tai kosteusolosuhteita tarvitsevien
esineiden sijoittelua. Kokonaisuuden toteutumiseen vaikuttavat myös käytettävissä olevat vitriinit, tekniikka ja muut tarvikkeet. Muun muassa tällaista taustaa vasten jokainen esine käy valintakierroksella
ehkä useitakin kertoja.
Valtapeliä-näyttelyssä on nähtävänä noin 250 esinettä. Noin
määrä siksi, etten ole tarkasti laskenut ihan kaikkia arkeologisia löytöjä. Näyttelystä
pois jätettyjen esineiden määrästä ei ole tallella tarkkaa dokumentaatiota,
mutta esinelistojen ja ideoiden aiempia versioita selailemalla sain laskettua
ainakin kolmisen kymmentä esinettä tai asiakirjaa, jotka olen valinnut
jättää näyttelystä pois. Osa on karsiutunut helposti jo alkuvaiheessa, toiset ovat olleet mukana ehkä-sarakkeessa ja jokunen esine hyvin pitkällekin suunnittelussa. Ehkäpä jokin seuraavista pois valituista esineistä valitaan johonkin toiseen näyttelyyn?
Graduale-laulukirjan lehti
Apostolilusikka
Myös apostolilusikka oli aika pitkään mukana esinelistalla. Tällaisia lusikoita alettiin pohjoisessa Euroopassa antaa vastasyntyneille lapsille lahjaksi 1400-luvun lopulla. Lusikoiden suosio väheni 1600-luvun lopulla ja niille main osuu myös tämä Turusta Hämeenkadun alueen tutkimuksista löydetty lusikka. Valtapeliä-näyttelyn suunnitelmissa lusikalle ei tuntunut löytyvän sopivaa paikkaa ja se painui projektin edetessä yhä enemmän taka-alalle, kunnes valitsin sen pois.
Samettinen kasukka Turun linnan kirkosta
Valtapeliä-näyttelyssä ei siis nähdä yllä kuvattuja esineitä. Jokaisen esineen kohdalla on hieman erilainen syy, miksi ne valittiin pois lopullisesta kokoonpanosta. Samoista esineistä saisi luotua monenlaisia erilaisia näyttelyitä valintaperusteista ja näkökulmista riippuen. Se onkin tässä työssä parasta!
Päivi Lönnberg
Näyttelykuraattori
Kuvat
Raakkel Närhi, Mikko Kyynäräinen, Otto Holmborg ja Päivi Lönnberg / TMK
Graduale-laulukirjan lehti
Näyttelyn yksi osio
käsittelee reformaation vaikutusta kirkolliseen musiikkiin. Tämä katolisessa
jumalanpalveluksessa käytetty suurikokoinen graduale-laulukirjan lehti
on 1400–1500-lukujen taitteesta. Se sisältää osan messusta, joka
todennäköisesti oli käytössä sellaisina pyhimysten
juhlapäivinä, joille ei ollut omaa nimikkomessua. Laulukirjan lehti on
todennäköisesti kopioitu Italiassa. Toisella puolella on lahjoituksesta kertova merkintä ”Gåva till Åbo Hist. Museum av Doktor Jünkelmann, München”.
Miksi laulukirjan
lehti jäi pois näyttelystä, vaikka sen sisältö selvitettiin ja sen
alkuperästäkin on tietoa? Kirkolliseen musiikkiin liittyvässä vitriinissä on
useita esineitä, joten halusin tiivistää sisältöä. Näyttelyssä ei tarvitse olla
esillä kaikkea, mikä aiheeseen liittyy. Gradualen lehti on myös hyvin suuri, 60
x 40 cm, joten sen asettelu mitoiltaan tarkentuneeseen 50 cm syvään vitriiniin olisi ollut hankalaa. Tämän
lehden sijasta näyttelyssä on nähtävänä upea, mahdollisesti Naantalin
luostarissa kopioitu antiphonaurium-laulukirjan sivu, joka on reformaation
jälkeen tarpeettomana kierrätetty tilikirjan kansiksi.
Arkut Pyhän Hengen kirkosta
Arkut Pyhän Hengen kirkosta
Arkut ja niihin liittyvä taustatarina olisi sopinut
Valtapeliä-näyttelyyn monestakin näkökulmasta. Arkut ovat peräisin Pyhän Hengen
kirkosta, jota alettiin rakentaa suomenkielisen seurakunnan käyttöön vuonna
1588 kuningas Juhana III:n käskystä. Juhana ei enää kuningaskaudellaan palannut
Turkuun, mutta hän oli kiinnostunut kaupungin kehittämisestä ja määräsi
toteutettavaksi muutamia kirkollisia rakennushankkeita. Aninkaisten kortteliin
rakenteilla ollut Pyhän Hengen kirkko paloi keskeneräisenä, ja 1600-luvun
puolivälissä se purettiin. Kaupunkilaisia haudattiin kirkkoon vielä tulipalon
jälkeenkin. Kirkon arkeologisissa tutkimuksissa on löydetty yli 600 vainajaa,
jotka haudattiin uudelleen kirkon raunioihin rakennettuun Pyhän Hengen
kappeliin. Museon kokoelmiin on talletettu kolme arkkua.
Painiskelin näiden arkkujen kanssa kauan ja pidin ne mukana suunnitelmissa pitkään, mutta lopulta ne oli valittava esinekokonaisuudesta pois. Näyttelytila on rajallinen ja tarvittavan tilan piirtäminen arkuille ei olisi onnistunut ilman työlästä vitriinien uudelleen miettimistä, ja ehkä joidenkin toisten esineiden jättämistä pois. Arkut ovat olleet näytteillä useita kertoja, joten tämäkin vaikutti ratkaisuun. Arkkujen kohtalona oli siis tällä kertaa jäädä esinevaraston hyllylle.
Painiskelin näiden arkkujen kanssa kauan ja pidin ne mukana suunnitelmissa pitkään, mutta lopulta ne oli valittava esinekokonaisuudesta pois. Näyttelytila on rajallinen ja tarvittavan tilan piirtäminen arkuille ei olisi onnistunut ilman työlästä vitriinien uudelleen miettimistä, ja ehkä joidenkin toisten esineiden jättämistä pois. Arkut ovat olleet näytteillä useita kertoja, joten tämäkin vaikutti ratkaisuun. Arkkujen kohtalona oli siis tällä kertaa jäädä esinevaraston hyllylle.
Apostolilusikka
Myös apostolilusikka oli aika pitkään mukana esinelistalla. Tällaisia lusikoita alettiin pohjoisessa Euroopassa antaa vastasyntyneille lapsille lahjaksi 1400-luvun lopulla. Lusikoiden suosio väheni 1600-luvun lopulla ja niille main osuu myös tämä Turusta Hämeenkadun alueen tutkimuksista löydetty lusikka. Valtapeliä-näyttelyn suunnitelmissa lusikalle ei tuntunut löytyvän sopivaa paikkaa ja se painui projektin edetessä yhä enemmän taka-alalle, kunnes valitsin sen pois.
Samettinen kasukka Turun linnan kirkosta
Näyttelyssä nähtävästä, linnan kirkossa käytetystä kasukasta
kirjoitin eilen. Kokoelmissa on kolme kasukkaa ja alun perin ajatuksena oli
laittaa esille ne kaikki. Kasukoiden konservointi osoittautui kuitenkin niin
työlääksi, että tekstiilikonservaattorin toiveesta eniten konservointia
vaatinut kasukka jätettiin näyttelystä pois. Esineen kunto onkin yksi tekijä,
joka voi vaikuttaa siihen, ettei esinettä voida laittaa esille. Konservointiin
ei ehkä ole riittävästi aikaa tai esine ei kestäisi liikuttelua ja esillepanoa.
Pitkäkestoisempien näyttelyiden kohdalla pohditaan myös aina valon vaikutusta
esimerkiksi tekstiilien väreihin. Näyttelystä jätettiin esineiden kunnon vuoksi
pois myös joitakin arkeologisia löytöjä.
Valtapeliä-näyttelyssä ei siis nähdä yllä kuvattuja esineitä. Jokaisen esineen kohdalla on hieman erilainen syy, miksi ne valittiin pois lopullisesta kokoonpanosta. Samoista esineistä saisi luotua monenlaisia erilaisia näyttelyitä valintaperusteista ja näkökulmista riippuen. Se onkin tässä työssä parasta!
Päivi Lönnberg
Näyttelykuraattori
Kuvat
Raakkel Närhi, Mikko Kyynäräinen, Otto Holmborg ja Päivi Lönnberg / TMK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti