keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Mitä kätkeytyy sermin taakse? Osa 3



Tulevan aikajananäyttelyn Kirsi Haapamäen kuvittaman paperinukkepelin miesten vaatetusta esiteltiin aikaisemmin. 

Renessanssiaikana myös naisten muoti uudistui radikaalisti meillä kylmässä Pohjolassakin.
Puolan prinsessa Katariina Jagellonica saapui Turun linnan emännäksi jouluaattona 1562. Mahtoi hämmästys linnanväen keskuudessa olla melkoinen, kun herttuattaren vaatearkut avattiin ja niiden komea sisältö paljastui. 



Pieni linnunluinen Katariina pukeutuu uuden espanjalaisen muodin mukaisesti. Lähinnä ihoa on paita ja sen päälle puetaan alushame ja kureliivi. Liivi kovetetaan valaanluilla ja sen etulistassa on luusta, puusta tai raudasta valmistettu tikku, lastikka. Sen alapään terävä kärki auttaa selän pysymään suorana ja ryhdin hyvänä. Kureliivin ansiosta ylävartalosta tulee täysin liikkumaton panssari.

Kureliivin päälle puettava röijy on tiukasti vartalonmyötäinen. Korkean kauluksen reunassa on kapea pitsireunus. Irrallisiin hihoihin kiinnitetään nyörittämällä pitkät kapeat hihat. Kartiomainen hame kiinnitetään nyörittämällä se röijyn liepeessä olevaan reikälistaan. Herttuatar jäykistää hameensa alushameilla tai vuoraamalla ne kovitekankailla ja talvella turkiksilla. Katariinan vaatekamarissa on 113 hametta ja niihin kuuluvaa yläosaa.


Tiukka valaanluilla kovetettu korsetti, vartalonmukainen korkeakauluksinen yläosa ja kartiomaisesti laskeutuva hame, silkkiä, samettia, koruja, kimallusta ja kirjailuita. Siinä elementit, jotka muodostivat renessanssiajan ylhäisönaisen ”kultaisen häkin”.

Nina Lepokorpi


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti